انتخاب و يافتن استاد و مراد

پرسش (94):
با سلام خدمت استاد عزیز و گرامی:
با توجه به اينکه در ادبیات و عرفان ما همیشه حرف از مراد و مرید و شاگرد و استاد بیان شده است، چند سؤال از محضر جناب‌عالی داشتم:
1. آیا مراد خودش مرید را انتخاب می‌کند، یعنی به قول معروف، تا نباشد از جانب معشوق کششی ... [تا كه از جانب معشوق نباشد كششي ...]
2. اگر کسی استادی نداشته باشد، چه کند که کسی او را یاری کند؟ اگر امکانش هست راه عملی بیان کنید.
3. آیا اگر کسی استاد نداشته باشد، به جایی نمی‌رسد؟
لطفاً من را راهنمائی کنید.
پاسخ:
سلام علیکم
1ـ یافتن مراد دوسویه است که مرید باید تلاش کند و خود را در معرض اصطفا قرار دهد و هم مراد باید عنایت نماید. قصه‌ي مسلمانی حضرت سلمان و توجه حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با او و از اهل بیت شدن وی، دستورالعمل روشن برای همه‌ي اهل سلوک است.
2ـ نخست به آنچه عقل‌تان حکم می‌کند، عمل کنید و به‌خوبی‌هایی که عقل می‌فهمد، (خیر) عمل کنید و از بدی‌هایی که عقل می‌فهمد، (شر) بپرهیزید. آنگاه به آنچه در کتاب و سنت آمده عمل کنید، به خوبی‌های شرعی (عمل صالح) عمل کنید و از بدی‌های شرعی (طالح) بپرهیزید. در این صورت به‌خواست خدا به مقصد خود خواهید رسید.
3ـ خدا بزرگ‌ترین و برترین معلم است و بندگانش را رها نخواهد کرد. اگر خدا بندگانش را نمی‌خواست، نمی‌آفرید. اگر لازم باشد کلیم خود را برای فرعون مستکبر و خاتم پيامبران را برای هدایت ابوجهل‌ها خواهد فرستاد. او طغیان‌گران را فراموش نمی‌کند و تا جایی که ممکن است، به هدایت آن‌ها می‌پردازد، چه رسد به بندگان متواضع خود.