تشکيک از نظر حكمت اشراق و متعاليه
پرسش (298):
با عرض سلام وخسته نباشيد و تشکر از سايت زيبا، پر بار و زنده شما.
لطفاً تفاوت تشکيک از نظر اشراق و متعاليه را بفرماييد. با تشکر
با عرض سلام وخسته نباشيد و تشکر از سايت زيبا، پر بار و زنده شما.
لطفاً تفاوت تشکيک از نظر اشراق و متعاليه را بفرماييد. با تشکر
پاسخ:
به نام خدا
تشکيک از نظر شيخ اشراق بر حسب ظاهر بيشتر گفتههاي وي و نيز تفاسير رايج آن، به مراتب ماهيت ارتباط دارد نه به وجود، ولي از ديدگاه حکمت متعاليه و بر حسب تفاسير رايج آن، تشکيک مربوط به وجود است. بر حسب يکي از تفاسير که گمان حقير از ديگر تفاسير درستتر مينمايد، تشکيک در حکمت سهروردي مربوط به نور است و در حکمت متعاليه، مربوط به ظهورات وجود است نه خود وجود. بر اين اساس، تشکيک نور با تشکيک رايج در حکمت متعاليه به هم نزديک است و تشکيک ظهور در حکمت متعاليه همان تشکيک مورد نظر عرفان نظري است. شرح آن را ميتوان در شرح تحليلي حکمت اشراق جست.
به نام خدا
تشکيک از نظر شيخ اشراق بر حسب ظاهر بيشتر گفتههاي وي و نيز تفاسير رايج آن، به مراتب ماهيت ارتباط دارد نه به وجود، ولي از ديدگاه حکمت متعاليه و بر حسب تفاسير رايج آن، تشکيک مربوط به وجود است. بر حسب يکي از تفاسير که گمان حقير از ديگر تفاسير درستتر مينمايد، تشکيک در حکمت سهروردي مربوط به نور است و در حکمت متعاليه، مربوط به ظهورات وجود است نه خود وجود. بر اين اساس، تشکيک نور با تشکيک رايج در حکمت متعاليه به هم نزديک است و تشکيک ظهور در حکمت متعاليه همان تشکيک مورد نظر عرفان نظري است. شرح آن را ميتوان در شرح تحليلي حکمت اشراق جست.