عالم ذر
پرسش (223):
سلام عليکم
سالها قبل از استاد فلسفهاي شنيدم که فرمودند حکما به عالم ذر اعتقادي ندارند ... يعني آن عالمي که بعضي ميگويند ما يکبار در آن زندگي کرديم و در اختيار بروز استعداد داشتيم و اين دنيا نتيجه و حاصل زندگي و انتخابهاي ما در آن دنياست و علت اختلافها به ظاهر ناعادلانه آدمها نيز در همين است ...
آيا امکان دارد اين موضوع را شفافتر توضيح دهيد.
سلام عليکم
سالها قبل از استاد فلسفهاي شنيدم که فرمودند حکما به عالم ذر اعتقادي ندارند ... يعني آن عالمي که بعضي ميگويند ما يکبار در آن زندگي کرديم و در اختيار بروز استعداد داشتيم و اين دنيا نتيجه و حاصل زندگي و انتخابهاي ما در آن دنياست و علت اختلافها به ظاهر ناعادلانه آدمها نيز در همين است ...
آيا امکان دارد اين موضوع را شفافتر توضيح دهيد.
تفاوت وحي و مکاشفه
پرسش (285):
سلام بر استاد گرامي.
1ـ تفاوت وحي و مکاشفه چيست؟
2ـ آيا سقف مکاشفه تا مقام توحيد صفاتي است؟
3ـ در اسفار اربعه عرفا جايگاه مکاشفه کجاست؟ آيا تا پايان سفر دوم رخ ميدهد؟
4ـ در تفاوت وحي و مکاشفه ميتوان گفت که هر دو از جنس علم حضورياند اما در فصل متفاوتند؛ فصل وحي، تنزيل و صعود نفس نبي است که لازمهي آن خطاناپذير بودن است اما فصل مکاشفه، صعود است که ميتواند خطا در آن راه پيدا کند، يعني اشتراک جنسي دارند و اختلاف نوعي؟
5ـ حال اگر مکاشفه علم حضوري است پس چرا در آن خطا رخ ميدهد؟ متشکرم
سلام بر استاد گرامي.
1ـ تفاوت وحي و مکاشفه چيست؟
2ـ آيا سقف مکاشفه تا مقام توحيد صفاتي است؟
3ـ در اسفار اربعه عرفا جايگاه مکاشفه کجاست؟ آيا تا پايان سفر دوم رخ ميدهد؟
4ـ در تفاوت وحي و مکاشفه ميتوان گفت که هر دو از جنس علم حضورياند اما در فصل متفاوتند؛ فصل وحي، تنزيل و صعود نفس نبي است که لازمهي آن خطاناپذير بودن است اما فصل مکاشفه، صعود است که ميتواند خطا در آن راه پيدا کند، يعني اشتراک جنسي دارند و اختلاف نوعي؟
5ـ حال اگر مکاشفه علم حضوري است پس چرا در آن خطا رخ ميدهد؟ متشکرم