درباره ما

فضيلت غدير در بيان امام رضا (سلام الله عليه)


ali3

علي بن طاووس ـ رحمه اللّه ـ قال: فيما نذكره من فضل يوم الغدير من كتاب النشر و الطيّ، رواه عن الرضا عليه السّلام قال:
إذا كان يوم القيمة زفت أربعة أيامّ إلي اللّه كما زفّ العروس إلي خدرها،
قيل: ما هذه الأيّام؟ قال:
يوم الأضحي و يوم الفطر و يوم‏ الجمعة و يوم الغدير
و إنّ يوم الغدير بين الأضحي و الفطر و الجمعة كالقمر بين الكواكب
و هو اليوم الّذي نجا فيه إبراهيم الخليل من النار فصامه شكر اللّه.
و هو اليوم الّذي أكمل اللّه به الدّين في إقامة النبيّ عليه السّلام عليّا أمير المؤمنين علما و أبان فضيلته و وصاءتة
فصام ذلك اليوم
و إنّه ليوم الكمال
و يوم مرغمة الشيطان
و يوم تقبّل أعمال الشيعة و محبّي آل محمّد
و هو اليوم الّذي يعمد اللّه فيه إلي ما عمله المخالفون، فيجعله هباء منثورا
و هو اليوم الّذي يأمر جبرئيل عليه السّلام أن ينصب كرسيّ كرامة اللّه بإزاء بيت المعمور و يصعده جبرئيل عليه السّلام و تجتمع إليه الملائكة من جميع السموات و يثنون علي محمّد و يستغفرون لشيعة أمير المؤمنين و الائمة عليهم السّلام و محبّيهم من ولد آدم عليه السّلام.
و هو اليوم الّذي يأمر اللّه فيه الكرام الكاتبين أن يرفعوا القلم عن محبّي أهل البيت و شيعتهم، ثلثة أيامّ من يوم الغدير و لا يكتبون عليهم شيئا من خطاياهم كرامة لمحمد و عليّ و الأئمة
و هو اليوم الذي جعله اللّه لمحمد و آله و ذوي رحمته
و هو اليوم الذي يزيد اللّه في حال من عبد فيه و وسع علي عياله و نفسه و إخوانه و يعتقه اللّه من النّار.
و هو اليوم الذي يجعل اللّه فيه سعي الشيعة مشكوراً و ذنبهم مغفوراً و عملهم مقبولاً
و هو يوم تنفيس الكرب
و يوم تحطيط الوزر
و يوم الحباء و العطية
و يوم نشر العلم
و يوم البشارة و العيد الاكبر
و يوم يستجاب فيه الدعا
و يوم الموقف العظيم
و يوم لبس الثياب و نزع السّواد
و يوم الشرط المشروط
و يوم نفي الغموم
و يوم الصّفح عن مذنبي شيعة أمير المؤمنين.
و هو يوم السبقة
و يوم إكثار الصلوة علي محمّد و آل محمّد
و يوم الرّضا
و يوم عيد أهل بيت محمّد
و يوم قبول الأعمال
و يوم طلب الزّيادة
و يوم استراحة المؤمنين
و يوم المتاجرة
و يوم التودّد
و يوم الوصول الي رحمة اللّه
و يوم التزكية
و يوم ترك الكبائر و الذنوب
و يوم العبادة
و يوم تفطير الصّائمين فمن فطر فيه صائما مؤمناً كان كمن أطعم فئاماً و فئاماً الي أن عدّ عشراً.
ثمّ قال: أو تدري ما الفئام؟ قال: لا. قال: مائة ألف
و هو يوم التهنئة يهنّي بعضكم بعضا
فإذا لقي المؤمن أخاه يقول:
الحمد للّه الّذي جعلنا من المتمسّكين بولاية أمير المؤمنين و الأئمة عليهم السّلام
و هو يوم التبسّم في وجوه النّاس من أهل الإيمان
فمن تبسّم في وجه أخيه يوم الغدير نظر اللّه إليه يوم القيمة بالرحمة و قضي له ألف حاجة و بني له قصراً في الجنة من درّة بيضاء و نضر وجهه.
و هو يوم الزينة
فمن تزيّن ليوم الغدير غفر اللّه له كلّ خطيئة عملها، صغيرة و كبيرة و بعث اللّه إليه ملائكة يكتبون له الحسنات و يرفعون له الدرجات إلي قابل مثل ذلك اليوم، فإن مات مات شهيدا و إن عاش عاش سعيدا
و من أطعم مؤمناً كان كمن أطعم جميع الأنبياء و الصدّيقين
و من زار فيه مؤمناً أدخل اللّه قبره سبعين نوراً و وسع في قبره و يزور قبره كلّ يوم سبعون ألف ملك و يبشّرونه بالجنة.
و في يوم الغدير عرض اللّه الولاية علي أهل السموات السّبع،
فسبق إليها أهل السماء السابعة فزيّن بها العرش،
ثمّ سبق إليها أهل السّماء الرابعة، فزينها بالبيت المعمور،
ثمّ سبق إليها أهل السماء الدنيا فزينها باالكواكب
ثمّ عرضها علي الأرضين فسبقت مكة فزيّنها بالكعبة
ثمّ سبق إليها المدينة فزيّنها بالمصطفي محمّد صلّي اللّه عليه و آله و سلّم،
ثمّ سبقت إليها الكوفة فزيّنها بأمير المؤمنين عليه السّلام
و عرضها علي الجبال فأوّل جبل أقرّ بذلك ثلاثة أجبل: العقيق و جبل الفيروزج و جبل الياقوت فصارت هذه الجبال جبالهن و أفضل الجواهر.
ثم سبقت إليها جبال آخر فصارت معادن الذهب و الفضّة
و ما لم يقرّ بذلك و لم يقبل صارت لا تنبت شيئاً
و عرضت في ذلك اليوم علي المياه فما قبل منها صار عذباً و ما أنكر صار ملحاً اجاجاً
و عرضها في ذلك اليوم علي النبات فما قبله صار حلواً طيباً و ما لم يقبل صار مرّا
ثمّ عرضها في ذلك اليوم علي الطير فما قبلها صار فصيحاً مصوتاً و ما أنكرها صار أخرس مثل اللكن.
و مثل المؤمنين في قبولهم ولاء أمير المؤمنين في يوم غدير خمّ كمثل الملائكة في سجودهم لآدم
و مثل من أبي ولاية أمير المؤمنين في يوم الغدير مثل إبليس
و في هذ اليوم انزلت هذه الآية «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» و ما بعث اللّه نبيا إلا و كان يوم بعثه‏ مثل يوم الغدير عنده و عرف حرمته إذ نصب لامته وصياً و خليفة من بعده في ذلك اليوم «1».

ترجمه:

حضرت رضا عليه السلام فرمود:
هنگامي كه روز قيامت برپا شود، چهار روز را زينت مي‌دهند همان طور كه عروس را آرايش مي‌كنند، گفته شد: اين چهار روز كدام ايام هستند؟
فرمود: روز عيد قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدير،
اما روز غدير در بين اضحي و فطر و روز جمعه مانند ماه در بين ستارگان است
و آن روزي است كه ابراهيم عليه السلام از آتش نجات پيدا كرد و براي شكرگزاري آن روز را روزه گرفت.
روز عيد غدير همان روزي است كه خداوند دين را كامل گردانيد
و حضرت رسول صلي اللَّه عليه و آله علي عليه السلام را بعنوان خلافت و حكومت براي مردم برگزيد و فضيلت و وصايت او را آشكار كرد و آن روز را روزه مي‏گرفت.
روز غدير را روز كمال مي‌گويند
و روزي كه شياطين رانده مي‌شوند،
روزي كه در آن اعمال شيعيان و دوستان آل محمد پذيرفته مي‌گردد
و آن روزي است كه در آن خداوند اعمال مخالفين را رد مي‌كند و آن‏ها را ناچيز مي‌شمارد.
روز عيد غدير روزي است كه جبرئيل عليه السلام كرسي مخصوصي را كه خداوند كرامت كرده در مقابل بيت المعمور قرار مي‌دهد و بالاي آن مي‌رود و فرشتگان پيرامون وي را فرا مي‌گيرند و بر محمد درود و تهنيت مي‌فرستند و براي شيعيان علي و اولاد او عليهم السلام و دوستان آنها استغفار مي‌كنند.
غدير روزي است كه خداوند كاتبان اعمال مردم را فرمان مي‌دهد كه از نوشتن اعمال دوستان اهل بيت و شيعيان آنها خودداري كنند و به احترام محمد و علي از آنان درگذرند.
غدير روزي است كه خداوند آن را براي محمد و آل او مخصوص گردانيده و كساني كه در آن روز عبادت كنند و يا بر اهل و عيال خود انفاق نمايند و به دوستان خود نيكي كنند مورد لطف و احسان پروردگار قرار مي‌گيرند،
خداوند در آن روز سعي و كوشش شيعيان را تقدير مي‌كند و گناهان آن‌ها را مي‌‏آمرزد و اعمال آن‌ها را قبول مي‌كند.
آن روزي است كه اندوه‏ها در آن برطرف مي‏شود و گناهان فرو مي‌ريزد
و روزي است كه در آن عطاها و بخشش‌ها داده مي‏شود.
غدير روزي است كه در آن علم و فضيلت نشر مي‌گردد
و روز مژده و بشارت و عيد اكبر است و در آن دعا مستجاب است.
غدير روزي است كه در آن بايد جامه نيكو پوشيد و لباس‌هاي سياه را از بدن دور كرد
و آن روزي است كه غم‌ها در آن زدوده مي‏شود و گناهان شيعيان امير المؤمنين عليه السلام آمرزيده مي‏شود.
غدير روزي است كه در آن نسبت به كارهاي خير بايد سبقت گرفت
و روزي است كه در آن بايد به محمد و آل محمد بسيار صلوات فرستاد.
غدير روزي است كه خداوند در آن روز دين اسلام را كامل كرد و آن را پسنديد و روز عيد آل محمد عليهم السلام مي‌باشد
و روز قبول اعمال و استراحت مؤمنين است
و روزي است كه بايد از خداوند درخواست‏هاي زيادي كرد و با يك ديگر داد و ستد نمود.
روز غدير روز دوستي و رسيدن به رحمت خداوند است.
غدير روز پاكي و ترك گناهان بوده
و روزي است كه در آن بايد خداوند را عبادت كرد و روزه‏داران را افطار داد،
هر كسي در روز غدير روزه‏دار مؤمني را افطار دهد، مانند اين است كه گروهي را افطار داده باشد.
غدير روز تبريك و تهنيت است كه گروهي را تبريك مي‌گويند
و هرگاه مؤمني برادرش را ملاقات كند بگويد:
الحمد للَّه الذي جعلنا من المتمسكين بولاية امير المؤمنين و الائمة عليهم السلام
روز غدير بايد در چهره‏هاي مردم تبسم كرد
و با مؤمنين با روي گشاده گفتگو نمود.
هر كس روز غدير با برادران ايماني خود با چهره خندان روبرو شود، خداوند نيز روز قيامت با نظر رحمت به وي نگاه خواهد كرد و هزار حاجت او را روا خواهد نمود و براي او در بهشت قصري از لؤلؤ سفيد خواهد ساخت و چهره‏اش را نوراني مي‌كند.
غدير روز زينت است، هر كس روز غدير خود را زينت كند خداوند گناهان او را مي‌‏آمرزد و فرشتگان را مبعوث مي‌كند تا براي او حسنات بنويسند و درجات او را بالا برند و اگر در آن سال بميرد شهيد مرده است و اگر زنده بماند خوشبخت مي‏شود.
اگر در روز غدير مؤمني را اطعام كند مانند اين است كه همه پيامبران و صديقان را اطعام كرده باشد
و اگر به زيارت برادر ايماني خود رود، خداوند هفتاد نور در قبر او روشن مي‏كند و گورش را وسعت مي‌دهد و روزي هفتاد هزار فرشته او را زيارت كرده و به بهشت مژده‏اش مي‏دهند.
در روز غدير خداوند ولايت را بر اهل آسمان‌ها عرضه كرد و اهل آسمان هفتم در اين امر پيش‌دستي كردند و خداوند به وسيله عرش آن را زينت داد،
سپس آسمان چهارم پذيرفت خداوند به وسيله بيت المعمور آن را زينت داد،
پس از آن آسمان دنيا اين امر را پذيرفت خداوند آن را به وسيله ستارگان زينت داد.
بعد از اين ولايت را بر زمين عرضه داشت، مكه نخست منطقه‏اي بود كه پذيرفت و خداوند به وسيله كعبه آن را بر ديگر مناطق برتري داد.
سپس مدينه پذيرفت و آن را به مصطفي محمد صلي اللَّه عليه و آله برتري داد،
بعد از آن كوفه قبول كرد و آن را به امير المؤمنين عليه السلام زينت داد.
بعد از آن بر كوه‏ها عرضه داشت، نخست سه كوه از ميان كوه‌ها آن را قبول كردند: كوه عقيق، كوه فيروزه و كوه ياقوت از اين جهت آن‏ها بهترين كوه شناخته شدند.
سپس كوه‏هاي ديگري قبول كردند كه در آن‏ها معادن طلا و نقره پديد آمد
و هر كوهي كه اقرار نكرد، از معادن و منافع خالي ماند و چيزي در آن نروئيد،
سپس بر آب‌ها عرضه شد، هر آبي كه پذيرفت شيرين و گوارا شد و هر آبي كه قبول نكرد تلخ و بي‏مزه شد.
بعد از اين بر گياهان عرضه شد، هر گياهي كه قبول كرد شيرين و خوشمزه شد و آن‌كه نپذيرفت تلخ گرديد،
سپس بر پرندگان عرضه شد. هر كدام از آن‌ها كه قبول كردند، فصيح شدند و هر كدام كه نپذيرفتند، گنگ گرديدند.
كساني كه ولايت علي (ع) را پذيرفتند مانند آن‏هايي هستند كه آدم را سجده كردند
و كساني كه ولايت علي را قبول نكردند، مانند شيطان هستند
و در اين روز نازل شد: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
خداوند همه پيامبران را در روزي مانند غدير مبعوث فرمود.
حرمت غدير در نزد خداوند همين بس كه براي پيغمبر خود در اين روز جانشين انتخاب كرد.
مسند الإمام الرضا عليه السلام،ج‏2، ص17؛ باب فضل يوم الغدير