آداب حبيب
پرسش (77):
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
با تشکر از راهنماییها و پاسخهای مفید و کامل شما.
آداب محب را در کتاب شریفتان آوردید، لطفاً آداب دو حبیب نسبت بههم را بفرمایید. چون در بسیاری از ازدواجهای این روزگار به نظر میآید که زوجها کفو و حبیب همند، اما گویا به خاطر عدم رعایت آداب با هم تنش دارند.
به نظر میرسد اگه یک حبیب بخواهد مانند محبان عمل کنه، دیگه جنبه محبوبی نخواهد داشت، پس بهخاطر جنبه محبوبیاش باید گاهی محبوبیت هم نشان دهد، اما معمولاً بروز این جنبه باعث تنش میشود.
سؤالم این است کدام جنبه از محب یا محبوبی در مسأله حبیب باید بیشتر باشد؟ و برای رفع تنش و در عین حال حفظ محب المحبوب باید چه کرد؟ با تشکر
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
با تشکر از راهنماییها و پاسخهای مفید و کامل شما.
آداب محب را در کتاب شریفتان آوردید، لطفاً آداب دو حبیب نسبت بههم را بفرمایید. چون در بسیاری از ازدواجهای این روزگار به نظر میآید که زوجها کفو و حبیب همند، اما گویا به خاطر عدم رعایت آداب با هم تنش دارند.
به نظر میرسد اگه یک حبیب بخواهد مانند محبان عمل کنه، دیگه جنبه محبوبی نخواهد داشت، پس بهخاطر جنبه محبوبیاش باید گاهی محبوبیت هم نشان دهد، اما معمولاً بروز این جنبه باعث تنش میشود.
سؤالم این است کدام جنبه از محب یا محبوبی در مسأله حبیب باید بیشتر باشد؟ و برای رفع تنش و در عین حال حفظ محب المحبوب باید چه کرد؟ با تشکر
فصوص الحكم ابن عربي
پرسش (75):
به نام خدا
شارحان شيخ اكبر محي الدين ابن عربي در طول تاريخ شرحهاي متعددي بر كتاب عظيم الشأن «فصوص الحكم» زدهاند، اما شرحي كه در عصر ما علامه نجم الدين آملي بر فصوص زدهاند، علاوه بر شرح، يك فص با عنوان «فص حكمه عصمتيه في كلمه الفاطميه» بر آن افزودند. آيا اين مسأله ميتواند دال بر آن باشد كه:
1ـ اين كتابي كه قرنها توسط اساطين اهل معرفت مطالعه و تدريس ميشده ناقص بوده است؟ و فص مزبور تكمله فصوص الحكم ميباشد؟
2ـ آيا ممكن است كتاب مزبور داراي فصهاي ديگري نيز باشد كه شيخ اكبر آن را در كتاب فصوص نياورده باشد و ديگران بايد آن را تكميل كنند؟
آيا فص اضافه شده در شرح و تعليقه مزبور، بر سبيل و روش ابن عربي در فصهاي فصوص بوده است؟
با سپاس فراوان از شما استاد بزگوار
به نام خدا
شارحان شيخ اكبر محي الدين ابن عربي در طول تاريخ شرحهاي متعددي بر كتاب عظيم الشأن «فصوص الحكم» زدهاند، اما شرحي كه در عصر ما علامه نجم الدين آملي بر فصوص زدهاند، علاوه بر شرح، يك فص با عنوان «فص حكمه عصمتيه في كلمه الفاطميه» بر آن افزودند. آيا اين مسأله ميتواند دال بر آن باشد كه:
1ـ اين كتابي كه قرنها توسط اساطين اهل معرفت مطالعه و تدريس ميشده ناقص بوده است؟ و فص مزبور تكمله فصوص الحكم ميباشد؟
2ـ آيا ممكن است كتاب مزبور داراي فصهاي ديگري نيز باشد كه شيخ اكبر آن را در كتاب فصوص نياورده باشد و ديگران بايد آن را تكميل كنند؟
آيا فص اضافه شده در شرح و تعليقه مزبور، بر سبيل و روش ابن عربي در فصهاي فصوص بوده است؟
با سپاس فراوان از شما استاد بزگوار