رسيدن به عالم تجرد

پرسش (192):
با عرض سلام به حضور استاد گرامي
با توجه به اينکه ادراک ما امر وجودي است و امر مجردي است، اين عبارت براي کسي که مي‌خواهد از خود و مخلوقات عبور کند و به خدا برسد، امر سنگيني است. چون براي عبور از اين حجاب‌هاي خلقي، بايد اين امر را به خود بقبولاند که موجودات فقر محضند ولي اينکه گفته مي‌شود ادراک و لذات و ... ما امر وجودي و در عين حال مجرد است، در اين حال ديگر سخت است که از خود کنده شود، چون با خود مي‌گويد که خوب با موجود مجرد چندان فرقي ندارم، چون ادراکاتم مجردند و نيازي به رسيدن به عوالم بالاتر را در خود نمي‌بيند.
حالا چگونه مي‌توان هم اين جمله را به خود فهماند و در عين حال انگيزه‌اي ايجاد شود براي دل کندن از خود و موجودات ديگر و رغبت بستن دل به مجردات و خدا. لطفاً مرا راهنمايي کنيد. متشکرم.

ادامه مطلب...

علم در عالم طبيعت و حقيقت بهشت و جهنم

پرسش (211):
با سلام. با توجه به این‌که انسان دارای روح الهی است، پس باید علم و آگاهی نسبت به عالم غیب و عالم مجردات داشته باشد. چون در ابتدا خود در این عوالم حضور داشته، پس نمی‌تواند نسبت به آن‌ها جهل داشته باشد و این‌که آیا این علم وجود دارد و به‌خاطر حضور در عالم ماده آن را فراموش کرده است و علمی که در این دنیا به‌دست می‌آورد، تنها یادآوری علمی است که از ابتدا داشته است یا این‌طور نیست؟
آیا حقیقت بهشت و جهنم همچون این عالم مادی است یا توصیف آن‌ها به این شکل در قرآن فقط جنبه تمثیل داشته و برای فهم بیشتر آمده است (مثلاً سخن از نهرهای زیبا، درختان میوه، و ...)؟ با تشکر از زحمات شما

ادامه مطلب...