حقيقت ادراك اشياي بيرون از ذات
پرسش (221):
با عرض سلام و خدا قوت خدمت استاد عزيز
آيا موقعي که چيزي را حس ميکنيم به آن به نوعي احاطه پيدا ميکنيم؟
و آيا آن چيزهايي که حس ميکنيم عين واقعيت بيرونياش است با همان عوارض بيروني و با همان شکل و با همان وزن و ...؟
چون در فلسفه گفته ميشود که اشياء بيروني بالعرض معلوم ما هستند، نه بالذات. در اين صورت چگونه اشياء بيروني را عيناً به همانگونه که در بيرون هستند حس ميکنيم؟
و آيا اين معلوم بودن آنها با واسطه است يا بيواسطه؟
لطفاً مرا در اين مورد راهنمايي کنيد زيرا من اينگونه برداشت ميکنم که در زندان خودمان اسيريم و بيرون را نميتوانيم عيناً و بدون واسطه به آن صورت و خصوصيت که هست مشاهده کنيم و همه چيز ساخته نفس خودمان است.
و اينکه ابن سينا گفته که در ادراک حسي ماده شي حذف ميشود، آيا منظور همان ماده به معني استعداد است که آن هم ناديدني است؟
با عرض سلام و خدا قوت خدمت استاد عزيز
آيا موقعي که چيزي را حس ميکنيم به آن به نوعي احاطه پيدا ميکنيم؟
و آيا آن چيزهايي که حس ميکنيم عين واقعيت بيرونياش است با همان عوارض بيروني و با همان شکل و با همان وزن و ...؟
چون در فلسفه گفته ميشود که اشياء بيروني بالعرض معلوم ما هستند، نه بالذات. در اين صورت چگونه اشياء بيروني را عيناً به همانگونه که در بيرون هستند حس ميکنيم؟
و آيا اين معلوم بودن آنها با واسطه است يا بيواسطه؟
لطفاً مرا در اين مورد راهنمايي کنيد زيرا من اينگونه برداشت ميکنم که در زندان خودمان اسيريم و بيرون را نميتوانيم عيناً و بدون واسطه به آن صورت و خصوصيت که هست مشاهده کنيم و همه چيز ساخته نفس خودمان است.
و اينکه ابن سينا گفته که در ادراک حسي ماده شي حذف ميشود، آيا منظور همان ماده به معني استعداد است که آن هم ناديدني است؟
ولايت فقيه در قرآن
پرسش (292):
آيا بحثي درباره ولي فقيه در قرآن آمده است؟
آيا بحثي درباره ولي فقيه در قرآن آمده است؟